Between Holy and Profane
In Jewish communities around the world, it is customary to dedicate ritual objects to aid the transcendence of the soul of a deceased person,
each according to his ability and generosity.
In Jewish communities around the world, it is customary to dedicate ritual objects to aid the transcendence of the soul of a deceased person,
each according to his ability and generosity.
The exhibit follows the integration of Hebrew policemen into the Mandatory police force, principally in the Old City of Jerusalem from the year 1918 until the War of Independence
פתיחת התערוכה 3.10.2021
נעילת התערוכה 19.5.2023
התערוכה עוקבת אחר הקמת “מושב זקנים” בית האבות הראשון שהוקם בירושלים העתיקה והתפתחותו בעיר החדשה. דרך סיפורו עולה סיפורם של זקני ירושלים בשנים 1840-1948 . בתערוכה תעודות, תצלומים, סרטון מיוחד , לוחות יארצייט מאוסף המוזיאון ועוד.
נעילת התערוכה 5.3.2023
בקהילות ישראל בעולם מקובל להקדיש תשמישי קדושה לעילוי נשמת אדם, בתצוגה מעילים ופרוכות, כלומר תשמישי קדושה המשתייכים לספר תורה שנתרמו לעילוי נשמתו של הנפטר
תערוכה של האמן נפתלי מזעקי
בתערוכה מוצגות מגזרות נייר ממגילת קהלת, הנקראת על ידי יהודי אשכנז ותימן בשבת חול המועד סוכות ובשמיני עצרת. המגזרות נוצרו על ידי האמן נפתלי מזעקי, המזמין אותנו לסייר במגילה, לעקוב אחר האותיות ואמרות השפר, החי, הצומח והדומם.
התערוכה עוקבת אחר סיפורם של מפוני העיר העתיקה ומאבקם להמשיך בחיים, למרות הקשיים, ולהשתלב במדינה הצעירה.
לוח “שיויתִי” ממוקם בקהילות ישראל בדרך כלל בכותל המזרח בבית הכנסת או בסמוך לחזן בית הכנסת.
כמו כן, אפשר למצוא אותו בסידורי תפילה שונים.
הכיתוב על הלוח מבוסס על הפסוק “שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד” המופיע בספר תהילים ט”ז 8.
ללוח ולמנורה שעליו, המורכבת מפסוקי מזמור ס”ז בתהלים, מיוחסות סגולות להגנה ולהתמקדות בתפילה.
בקערת הסדר מוצגים מאכלים המייצגים רעיונות הקשורים לסדר פסח וליציאת מצרים, ומסייעים בהמחשת ההגדה.
הפעשקוויל (מודעת רחוב) הוא במקורו עיתון קיר ששימש אמצעי ליחידים ולקבוצות לשים ללעג דמויות הנחשבות לבעלות סמכות, לקרוא תגר על ההנהגה השלטת ולהעביר לציבור מידע שנמנע ממנו.
מקור השם: פשקעויל:
בראשית המאה ה-16 חי ברומא אדם ושמו פסקווינו, איש חד לשון ומהיר עט שנהג להדביק מודעות סטיריות על בסיס פסל עתיק…
התערוכה עוקבת אחר שילוב השוטר העברי במשטרת המנדט ברובע היהודי בשנים 1948-1918…
מנהג משלוח אגרות ברכה לקראת השנה החדשה החל כנראה בקהילות אשכנז דוברות הגרמנית במאה ה-14. במאה ה-19 החל המנהג להתפשט לקהילות מזרח אירופה, ולקהילות הספרדיות באירופה ובמזרח.
בתערוכה מוצגים כרטיסי ברכה שהודפסו בירושלים בשלהי המאה ה-19 ובעשורים הראשונים של המאה ה-20.
בחברה מסורתית החתונה היא האירוע החשוב ביותר בחיי אדם.
תיאור האירוע ,מרגע הגיעם של הנער והנערה לפרקם, ועד סיום שבעת ימי המשתה,
מובאים בזיכרונותיהם של אנשי הישוב הישן הירושלמי
2011-2013
אוצרת: אורה פיקל-צברי
בראשית המאה ה-19, חלה התעוררות משיחית בעולם היהודי ואלפי יהודים החלו לנהור לארץ ישראל, מתוך אמונה לביאת המשיח בשנת הת”ר (1840).
בשנים 1808-1813 הגיעו מרחבי ליטא לארץ ישראל 511 נפשות מתלמידי הגר”א ובני משפחותיהם.
נובמבר 2009- אוגוסט 2010
אוצרת: גליה גביש
אוצרת משנה: אורה פיקל-צברי
התערוכה תארה את פסיפס כיסויי הראש לגברים ולנשים שהיו בירושלים במחצית הראשונה של המאה ה-20 וכיסויי ראש עכשוויים.
כובעים אלגנטיים של האליטה מול המטפחות של פשוטי העם.
אוקטובר 2010 עד יוני 2011
בשלהי התקופה העותמנית היה שיעור התינוקות המתים בירושלים מהגבוהים בעולם : ארבעה מתוך חמישה תינוקות לא הגיע לגיל שנה.
“טיפת חלב” הוקמה ברובע היהודי בירושלים בחודש יוני שנת 1921 כדי לתת מענה לכך.
נובמבר 2012 – יולי 2015
אוצרת: אורה פיקל-צברי
הכל החל בחנוכה תשע”א.
הרצל חקק, יו”ר אגודת הסופרים והמשוררים חפש אכסניה למפגשי משוררים, ומוזיאון חצר הישוב הישן הסכים לארח את המשוררים בין כתליו. הודלק נר ראשון של חנוכה, המשוררים קראו שירים מפרי עטם , והודרכו בתערוכות המוזיאון.
המפגש עם המבנה העתיק, האוצר בתוכו את סיפורם של יהודי ירושלים שבין החומות, הזכיר נשכחות והמוזה שרתה.
אוצרת: אורה פיקל-צברי
2011 – 2013
בחורף 1940 הגיעה לרובע היהודי בירושלים קבוצת סטודנטים צעירה בתמיכתו של ד”ר מאגנס.
הם התיישבו ברובע היהודי במעין קיבוץ עירוני , והתחילו בפעילות קהילתית לרווחת הקהילה: הקמת מועדוניות לנוער, שעורי עזר לנוער עובד, קורסי תפירה ובישול, קופת מלווה, ועוד.